Speciální způsoby přemisťování

Na této stránce jsou podrobně probrány speciální způsoby přesunů které, i přesto že jsou v boji velice užitečné,
ne každý používá efektivně.


Lezení na střechu 1.)   Lezení na střechy

K tomu, aby vybraný voják vylezl na střechu je nejprve třeba, aby se dostal ke zdi - viz obr. první vpravo (nemusí k ní být otočený čelem).

Na střechu se nedá vylézt rovnou (přepnout se pomocí „Tab“ o úroveň výše a poté určit místo kam má aktivní voják dojít) a pro lezení na střechy také bohužel neexistuje žádná klávesová zkratka - tedy pokud neuvažujeme použití „PgUp“ ze stoje (což nedoporučuji v tahovém módu - viz níže).
V tahovém módu jsou nejlepšími způsoby buďto stlačení a povytažení L-myši až se objeví symbol zobrazený jako a) na obr. vpravo a nebo použití ikony se symbolem žebříku (případ - b).
Oproti opakovanému použití „PgUp“ to má následující výhody:
  1. Menší časová náročnost - pouze čas potřebný na skutečné lezení (oproti „PgUp“, kdy např. z dřepu se takto spotřebuje 2 × čas na postavení + čas na lezení).
  2. Začínalo-li lezení ze dřepu, pak také na střeše ve dřepu skončí (po PgUp-ování zůstane vždy stát).
  3. Nemůže se vám stát, že v zápalu hry přehmátnete na jinou klávesu.
Překonávání plotu 2.)   Překonávání překážek

Potřebujeme-li s vybraným vojákem překonat nějakou překážku (zídka, nízký plot, závora, taras z pytlů s pískem…) pak máme dvě možnosti:

  1. buďto stačí přímo určit na jaké místo za překážkou má voják dojít (překážku pak překoná automaticky v rámci cesty),
  2. anebo s ním dojdeme k překážce a použijeme ikonu s žebříčkem (viz obr. vlevo).
Úkrok stranou - spatření nepřítele 3.)   Úkrok stranou

Tento pohyb je téměř životní nutností při bojích v zastavěných oblastech, když nevíme co (nebo spíš kdo) nás čeká za rohem.

Chcete-li tedy vyjít zpoza rohu - nejprve se postavte a otočte čelem ke zdi (viz první obr. vpravo). Pak při určování místa přesunu použijte „ALT“ - to dá vašemu vojákovi větší šanci jestliže tam bude čekat nepřítel (pohyb sice bude oproti normálu o 1-2 časové jednotky náročnější, ale můžete přepnout Mód utajení („Stealth mode“) - On/Off - když si budete chtít zajistit čas k návratu).
 
Vycouvání z místnosti 4.)   Couvání

Couvání se hodí v situacích, kdy narazíme na nepřítele a nechceme (a nebo nemůžeme) útočit. Pak je totiž ústup (za roh), stále čelem ke směru možného přístupu nepřítele, tím nejlepším řešením.

Provádí se velice jednoduše - prostě se při výběru cílového místa ústupu použije „ALT“ a voják tam již sám pozpátku dojde.
Ústup funguje i v Módu utajení („Stealth mode“) a to ve všech pozicích.
Výměna místa s civilistou 5.)   Výměna místa

Je nutná v případech kdy je cesta blokována nějakou neovladatelnou osobou (např. členem milicí, nebo civilním bambulou).

Výměna místa se může uskutečnit jen tehdy když oba aktéři stojí u sebe a když oba mají (v tahovém módu) dostatek akčních bodů. Lze jí provést dvěma způsoby: a) kurzor z aktivované první postavy přesuneme na druhou a zmáčkneme „X“ na klávesnici; b) postupuje se jako v předchozím případě, ale až se objeví kurzor výměny tak stlačíme L-myš (viz obr. vpravo).
 
6.)   Plavání a brodění

Váš tým se na cestě za vítězstvím setká s mnoha obtížemi. Jednou z nich bude i překonávání potoků, řek, jezer a bažin. Ačkoliv to není žádná věda, je dobré si uvědomit že:

Akce v bažinách - plavání a brodění
  1. plavající a brodící se voják je pomalejší, hlučnější a také snadněji zranitelnější, než jeho suchozemský kolega (plavající navíc nemůže opětovat střelbu);
  2. plavání je značně vyčerpávající - než se váš voják vrhne do vln, zkontrolujte zda má dost energie (modrý sloupec). Musí-li totiž někde (s těžkým vybavením) dlouho plavat a nebo šlapat vodu, jeho energie se snižuje a v okamžiku kdy dosáhne nuly se voják utopí;
  3. voda může poškodit některé nesené předměty (především zbraně) - pokud tomu chcete předejít, vyhýbejte se hluboké vodě kde musí vojáci plavat s potopeným inventářem;
  4. namočením se ve vodě dochází i k rychlejšímu opotřebovávání kamufláže.
7.)   Režim běhání

Občas je třeba zaujmout strategickou pozici za nějakým otevřeným prostranstvím, rychle přesunout posily, co nejrychleji opustit nebezpečné místo a nebo se dostat k nepříteli s maximálním počtem akčních bodů zbylých pro útok či kradení. V takovýchto případech je rychlost klíčová - a je třeba použít běh.
Běh v režimu reálného času Způsoby kterými lze během hry mód běhání aktivovat a deaktivovat shrnuje následující přehled:
 
  Mód reálného času Tahový mód
Myš: Jen: „trojklik“ na cílové místo
(chůze - „dvojklik“).
Přepnutí: L-myš podržet + P-myš;
Určení cíle:  L-myš.
Kláv.: Přepnutí:  „R“/„R“;
Určení cíle:  L-myš.
Přepnutí:  „R“/„S“;
Určení cíle:  L-myš.
  3D kurzor běhu v tah. módu

NĚKOLIK POZNÁMEK:
 - před během nezapomeňte vypnout Mód utajení („Stealth“) - rychlost bývá důležitější než malý příspěvek k tichosti;
 - s vojáky neběhejte zbytečně - unavuje je to (jsou 2 druhy únavy - dočasná - chvíli po velké námaze přejde a - trvalá - kdy je nutný spánek). Unavený voják = špatný voják (netrefí ani vrata od stodoly, jeho údery neublíží, granát hodí tak akorát před sebe…). Energii lze vojákům nárazově zvýšit pomocí Čutory (napití opětovně zvýší aktuálně sníženou úroveň energie - modrý sloupeček nad postavou).
 

Režim utajení - krytí postupujícího 8.)   Přesuny v režimu utajení

Režim tajného pohybu je ve hře životně důležitá věc. Proč? To je jednoduché, hluk vás prozradí, takže všichni nepřátelé budou vědět kde právě váš voják je. A protože většinou bojujete proti přesile…

Takže utajení je velice důležité. Všechny osoby v JA mají různě velkou schopnost tajného pohybu. Její velikost se sice nikde nezobrazuje, ale lze si jí dopočítat z úrovně vojákova zkušenostního Levelu („Exp. Level“) a jeho Hbitosti („Agility“). Například 10. zkušenostní Level dává 40% utajení a 100 bodů Hbitosti zajišťuje dalších 60% utajení.
Naproti tomu je také několik faktorů které schopnost skrytého pohybu snižují. Například ve vodě přináší brodění -10% a plavání -20%. Vedle toho alkohol a drogy schopnost pohybu v utajení zcela znemožňují. Pokud je vojákovo Zdraví („Health“) či Energie („Energy“) menší než 50%, schopnost pohybu v utajení se také snižuje a to zhruba o -50%. Další užitečné informace jsou obsaženy v tabulkách níže.

Slyšitelnost přesunů v režimu utajení:
 
Typ Min
[m]
Max
[m]
V herních
dílcích
vzdálenosti:
Min
[d.]
Max
[d.]
Běh 5 12 5 12
Chůze 2 9 2 9
Přikrčená chůze 1 8 1 8
Plazení 0 7 0 7
Podmínky pro zcela neslyšné přesuny:
 
Tajný pohyb Úroveň Utajení potřebná
pro 100% utajení
Plazení 70 %
Přikrčená chůze 85 %
Běh 100 %

 
Min - všichni nepřátelé v této a menší vzdálenosti 100% uslyší vašeho vojáka při daném přesunu.
Max - za touto vzdáleností už nikdo z nepřátel nemůže vašeho přesouvajícího se vojáka zaslechnout.

 
 
9.)   Hromadné přesuny

Při hromadných přesunech pracujeme s vybranými vojáky stejně, jako by se jednalo o osobu jedinou. Jaké jsou tedy možnosti při výběru více postav:

  1. výběr ohraničením osob - tažením se současně stlačeným L-tlačítkem myši;
  2. jednotlivý výběr vojáků stisky L-myši za současného držení klávesy „ALT“ (je-li daný voják již ve vybrané skupince, pak jej takovýto postup z dané skupinky vyřadí); 3D hromadný kurzor
  3. stiskem klávesy „=“ se aktivují všichni vlastní vojáci v sektoru (ze všech čet);
  4. chceme-li někam poslat kompletní četu, pak na daném místě stačí jen stisknout L-myš, podržet a současně stlačit P-myš - kurzor se změní na hromadný přesouvací (viz obr. 3D kurzoru vpravo) - a po uvolnění tlačítek myši se všichni členové aktivní skupiny vydají na dané místo.
UPOZORNĚNÍ:  Nezapomeňte, že režimy skupinových přesunů nefungují během hry na kola!!!

 

[ZPĚT do MENU]