C. Pronikání do budov
Pronikání do budov a překonávání různých úzkých vchodů a průchodů je věc velice choulostivá. K tomu abyste při tom byli, tváří v tvář nepřátelské přesile, co nejúspěšnější, k tomu vám snad dopomůže několik postřehů níže…
C1: Jištěné vniknutí
Pokud je třeba proniknout do nějaké významnější budovy ve které lze předpokládat tuhý odpor obránců a nebo pokud je třeba překonat nějaké průchodové dveře v nějaké budově či v podzemí - vždy je třeba klást velký důraz na rozestavení vnikajícího komanda.
HLAVNÍ ZÁSADY:
- Přes dveře a kritické průchody do neznámých oblastí začínejte pronikat zásadně V MÓDU REÁLNÉHO ČASU a jedině V MÓDU UTAJENÍ.
- K daným dveřím stáhněte co nejvíc členů bojujícího týmu - v ideálním případě 4, přičemž další 2 mohou klidně vnikající skupince jistit záda.
- Vojáky je dobré rozestavit tak jak je to zobrazeno na obrázku vpravo. Tedy v tomto případě - 4 nejlepší u dveří, ostatní jim kryjí záda.
- Předpokládejme že jsou dveře zamčené. U dveří klečí (aby nevadil ve střelbě kdyby náhodou někdo přilákaný hlukem náhle otevřel právě odblokované dveře) voják zběhlý v otevírání zámků - tedy dobrý Montér („Mechanical“) se specializací Zámečník („Lock Picking“) který má Zámečnickou soupravu („Locksmith Kit“).
Za ním, stejně tak jako i po obou stranách dveří, stojí připravení střelci - tedy vojáci s vysokou Hbitostí („Agility“) a vysokým Zkušenostním levelem („Level“) - to je důležité kvůli získání případného přerušení (nejlepším vojákem by měl být ten co stojí za zámečníkem).
- Pokud jste již tak neučinili - hru v tomto místě určitě ULOŽTE.
- Zámečník odemyká dveře a pořád V MÓDU UTAJENÍ uhýbá stranou. Na jeho místo nastoupí ten nejlepší střelec původně stojící za ním (to abyste měli co nejvyšší šanci získat případné přerušení po otevření), který otvírá odemčené dveře čímž se odkrývá pohled do prostoru za nimi - střelec vpravo u dveří vidí navíc šikmo do levého prostoru za dveřmi, střelec vlevo vidí do prostoru pravého. Pak v závislosti na situaci:
- Po nepříteli není nikde ani stopy. Dovnitř jde, pořád V MÓDU UTAJENÍ, střelec který otvíral dveře (protože má nejlepší předpoklady pro získání případného přerušení) - viz obrázek vpravo. Ani on však po vstupu nenaráží na nepřítele a tak vy si můžete napůl oddechnout a pokračovat dalším dost choulostivým bodem - bodem (g).
V místnosti jsou 1–2 protivníci. Protože jste získali přerušení, zlikvidoval je hlavní střelec či někdo ze střelců postraních. Vojáci kteří mají málo akčních bodů se uhnou mimo zorné pole případných dalších protivníků z místnosti, ostatní s dostatkem akčních bodů čekají na to zda se nějaký nepřítel v následném tahu náhodou neobjeví v zorném poli. Pokud se tak nestane, počkejte až se hra opět přepne do módu reálného času a pak obdobně jako v předchozém bodě - V MÓDU UTAJENÍ hurá dovnitř.
- Místnost je plná nepřátel. Ti kdo mohou, úsporně vystřelí na nejbližší a nejnebezpečnější nepřátele a pak se se zbytkem svých akčních bodů uklidí ze zorného pole těch zbývajících. Ti kterým zůstane akčních bodů dostatek číhají zda v protivníkově tahu nezískají přerušení aby mohli v zblízka kosit vybíhající protivníky.
- Pokud jsou na vás nepřátelé (nepřítel) za dveřmi připraven(i), ihned získávají přerušení a pálí to do vašich mužů, nepomůže nic jiného než nahrát předchozí uloženou pozici a využít rad uvedených v bodech C2, C3, C4, C5 a C6, C7…
- Předpokládejme že jste již za dveřmi - urychleně tam (V MÓDU UTAJENÍ) dopřesuňte zbytek přepadového týmu a začněte zajišťovat získaný prostor.
C2: Průnik s využitím kouřových a plynových granátů
Pokud jste po průniku dveřmi či nějakým průchodem a nebo za rohem v místnosti či chodbě kterou nelze obejít narazili na tuhý odpor (protivník vždy okamžitě získává přerušení a pálí to do některého z vašich mužů) a nebo pokud si jen preventivně chcete zajistit bezpečný průchod - tehdy vám určitě dobře poslouží všechny typy nestandardních granátů.
Postupy pro jednotlivé typy granátů:
Kouřový granát („Smoke Grenade“): Hodí se do prostoru za dveřmi či rohem, nechá se rozkouřit (v tahovém módu alespoň 1 kolo), pak všem mužům aktivujete mód utajení („Stealth mode“) a již mohou vyrazit - nepřítel je v HUSTÉM DÝMU (nenechte se zmást jen ilustračním obrázkem vpravo) neuvidí a tak na ně ani nebude střílet. POZOR - pokud je nějaký protivník hned za dveřmi a váš voják se ihned po vstupu ocitne v jeho blízkosti tak není vyloučeno že by protivník přerušení přeci jen nemohl získat - v takovém případě použijte jiný typ granátu.
Ochromující granát („Stun Grenade“): Je užitečný když je protivník(ci) schován(i) třeba hned za dveřmi a nebo někde kam na něj bez jeho přerušení nemůžete. Vhoďte tedy co nejblíž k němu (k nim) ochromující granát(y) (pozor abyste neohrozili vlastní vojáky) a vyrazte vpřed - protivník sice v bezvědomí nejspíš nebude, ale díky zasažení ochromujícím granátem by již přerušení získat neměl.
Slzotvorný granát („Tear Gas Grenade“): 95% protivníků nemá plynové masky („Gas Mask“), které předpokládám vy jistě máte jako standardní vybavení. Nasaďte tedy vnikající skupince plynové masky, vhoďte dovnitř slzný granát, nechte ho rozkouřit a vyrazte vpřed. Plynem zasažený protivník většinou ze svého zadýmeného kritického místa poodběhne a kdyby ne, určitě nebude v situaci ve které by získal přerušení jako první…
Yperitový granát („Mustard Gas Grenade“): Tím že svou agresivitou neničí jen plynové masky, ale silně i zdraví těch kteří jsou v oblaku jeho dýmu, může být tento plynový granát nebezpečný i vám. Po vhození do místnosti dovnitř nevstupujte, ale zavřete dveře. Až je po chvíli zase otevřete bude situace uvnitř vypadat úplně jinak… :-)
C3: Odlákání pozornosti
Klasika - potřebujete se dostat do nějaké budovy, či do místnosti v budově, jejíž vchod chrání nepříjemně postavený protivník(-ci) který vždy díky svému umístění získá přerušení jako první a tak to vždy nějaký z vašich mužů odnese. Bohužel nemáte, nemůžete anebo nechcete použít žádné nestandardní granáty. Co dělat? Jak protivníkovi zabránit v tom aby získal přerušení jako první? Pokud se s nějakým vojákem můžete dostat nepříteli do zad, byť bude mezi ním a vašim vojákem třeba i nezničitelná zeď, je odpověď překvapivě jednoduchá…
Jednoho svého vojáka tedy pošlete za protivníkova záda (za zeď budovy, nebo do přístupné místnosti za protivníkem…), kde ho nechte ať za zdí vystřelí (do vzduchu, do zdi) - nepřítel (nepřátelé) uvnitř se otočí za hlukem a vy můžete dovnitř - přerušení je vaše…
U rozsáhlých objektů kdy velká budova nejde ani obejít a ani není možné dostat se do místnosti za protivníkova záda poslouží dobře plochá střecha - nějaký voják na ni vyleze, dojde za protivníkova záda a tam buďto vystřelí a nebo se několikrát s vypnutým módem utajení proběhne sem a tam.
C4: Vylákání protivníků
Když nejde (nechce) Mohamed k hoře musí hora k Mohamedovi. Jinými slovy proč riskovat krvavý střet s mnoha připravenými protivníky když si je můžeme nechat přicházet po jednom. Ptáte se jak?
- Vaši muži se rozmístí v co nejbezpečnějších pozicích v širokém půlkruhu kolem dveří. Pak někdo z nich způsobí nějaký hluk (například střelí do dveří). Nepřátelé začnou vybíhat ven, akorát před hlavně vašich vojáků.
Pokud se nebude dlouho nic dít - vyšlete ke dveřím malé přepadové komando (rozestavené podobně jako v bodě C1); otevřete dveře, vystřelte dovnitř, dveře zavřete a stáhněte se zpět na výchozí pozice.
- Pokud má budova plochou střechu, lze užít následující taktiku - rozestavte vojáky s dobrými reakcemi kolem dveří (např. obdobně jako v předchozím případě) a pak vyšlete nějakého vojáka v módu utajení („Stealth mode“) na střechu. Tam mu mód utajení vypněte a nechte ho ať se proběhne sem a tam. Nepřátelé začnou vybíhat přímo před hlavně netrpělivě čekajícího pozemního týmu.
Pokud ještě nemáte výkonné zbraně a nemáte k dispozici ani dostatek kvalitních střelců lze u budov s plochou střechou s úspěchem provádět ještě jednu zajímavou taktiku k níž úplně stačí jen dva vojáci. Ten s lepšími reakcemi si v módu utajení vyleze na střechu, hned nad dveře (stojí u okraje). Pak ten co zůstává na zemi z bezpečného úkrytu střelí do dveří (způsobí hluk). Každý nepřítel který vyjde ze dveří je pak hezky zblízka střelen ze zadu ze střechy do hlavy - viz obrázek vpravo. (Pro tyto účely doporučuji v počátečních fázích hry používat nějakou brokovnici (na blízko má smrtící účinky - např. CAWS), později po získání lepších zbraní cokoliv dostupného.)
- Pokud máte Kuličky („Marbles“) tak můžete nepřátele vycházející z budovy likvidovat i jen s jedním jediným vojákem.
Postup je následující - položte kuličky na zem před dveře a postavte nějakého toho lepšího vojáka vedle dveří tak aby ho při otevření zakryly. Pak způsobte nějaký hluk (ideálně z bezpečí někde dál od dveří - viz Ira na obrázku vpravo výše). Každý nepřítel který vyběhne sebou praští o zem a pro vašeho muže za křídlem otevřevých dveří by neměl být žádný problém získat přerušení a likvidovat (pokud si jste jisti že to je poslední protivník široko daleko, můžete ho zkusit okradením odzbrojit)…
POZNÁMKA: pokud máte někoho s opravdu vysokou Hbitostí a Levelem můžete tuto taktiku zkusit i bez kuliček, je to však riskantnější (viz. obrázek vpravo). TIP: pokud očekáváte víc nepřátel postavte v obou případech ke zdi za dveře za sebe vaše muže dva (budete mít k dispozici dvojnásobek akčních bodů).
- Když dobýváte nějaký silně obminovaný objekt, můžete některou deaktivovanou
Zemní minu („Land Mine“) využít jako předdveřní nástrahu (pod rohožku). Prostě ji jen před dveře aktivovanou položíte (vojákovi ji dáte do pravé ruky a pravým tlačítkem ukážete kam ji má aktivovanou umístit), zapískáte a… :-) (POZNÁMKA: Elitní šedí protivníci na minu většinou nevstoupí - včas ji odhalí.)
POZNÁMKA: Nepřítele který hlídá nějakou důležitou věc (např. Rocket Rifli v Almě) se vám ani jedním z výše uvedených způsobů ven vylákat nepodaří.
C5: Manipulace s dveřmi
a) Protivník za otevřeným křídlem dveří
Při pronikání do budov a místností se občas stane že se protivník ukrývá za otevřeným křídlem dveří a že na něj není odnikud vidět. V okamžiku kdy uděláte pár kroků do místnosti vás vidí jako první, získá přerušení a „nasmahne“ to do vás zezadu.
Řešením je po otevření dveří postoupit o krok za práh (takže mezi vámi a protivníkem je pouze otevřené křídlo dveří), otočit se k protivníkovi čelem a pak dalším vojákem dveře jednoduše zavřít (jsou tak nějak nehmotné) - viz bohužel trochu nepřehledný obrázek vpravo (Igor zavírá, Len je připraven ke střelbě). Pokud má váš voják alespoň průměrnou Hbitost („Agility“) a Zkušenostní level („Level“) tak zaručeně získá přerušení jako první.
Pokud nemáte k dispozici vojáka s průměrně dobrými reakcemi - zkombinujte to celé ještě s výchozím odlákáním protivníkovy pozornosti (např. způsobením hluku někde za jeho zády) - tak bude úspěch zaručen stoprocentně.
b) Využití vratových vjezdů
Když nějaký váš útočný tým dorazí k velkým vjezdovým roletovým vratům kterými chce projít či které chce jen otevřít aby mohl střílet na nepřátele, pak neváhejte využít jejich výhod.
Umístěte před ně 2 vojáky (dojděte tam s nimi v režimu utajení, aby vás zbytečně nepřekvapil zvědavý nepřítel který je otevře těsně před vámi se zaklením „…!!!, to by mě zajímalo kdo to venku tak dupe??!“ :-) Vrata lze otevřít většinou z pozice pravého vojáka (viz obrázek vpravo), zatímco levý je plně soustředěný na získání přerušení (měl by to být někdo s vysokou Hbitostí a vysokým Zkušenostním levelem).
Po výstřelech může „otvírací“ voják vrata zase pohodově zavřít a oba mohou čekat na další tah.
C6: Nepřítel za průstřelnou překážkou
Dřevěné dveře, bambusové a jim podobné stěny jsou průstřelné. Víte-li o protivníkovi za dřevěnými dveřmi a nebo uvnitř či za rohem bambusové chýše, můžete ho zkusit „naslepo“ přes onu neprůhlednou překážku dostat (nejlépe dávkou).
Všechny překážky však střely obvykle odchylují ze svých směrů, takže pokud střílíte „přes roh“ (tzn. tak jak je zobrazeno na obrázku vpravo) musí střely překonávat překážky dvě a zásah pak záleží dost na štěstí.
Nejpříhodnější situace pro zásah přes překážku je tehdy když protivník stojí hned za ní (ideálně hned za obyčejnými dřevěnými dveřmi) a vy střílíte z blízka, co možná nejkolměji vůči překážce.
C7: Surový útok
Surový útok je poslední a nejzoufalejší možnost jak se do nějaké místnosti či budovy dostat bez vlastních ztrát a zranění. Nastupuje tehdy když se potřebujete dostat úzkými dveřmi do místnosti plné vymakaných protivníků, kteří po otevření dveří vždy získají přerušení jako první a nic nepomáhají triky s kouřovými granáty, nelze nikoho vylákat a ani nelze odpoutat pozornost jinam - prostě když už selžou všechny triky a vy jste náležitě vybaveni tak zkuste - SUROVÝ ÚTOK.
Rozmístěte vojáky v dostatečné vzdálenosti od dveří, nechte je zalehnout a zamířit (případně je i zakryjte kouřovým granátem) a pak s nějakým vojákem nadálku zničte zavřené dveře (a s nimi i sousedící zeď) pomocí LAW či nějaké silné časované výbušniny. Odkryje se vám pohled do místnosti plné konsternovaných protivníků kteří poskytnou vašim zbraním dobrou potravu…
Koho můžete toho okamžitě zlikvidujte. Nikam se nepřesunujte a číhejte - minimálně 1/2 protivníků bude tak zvědavá že se přijde k místu výbuchu podívat. Vy ležíte a míříte - oni jsou otřeseni a neurčitě zkoumají situaci - kdo myslíte že získá přerušení?
Když už dlouho nikdo ke dveřím nepřijde, tak někam hned za ně vhoďte kouřový granát, až se rozkouří tak z jeho dýmu do místnosti ještě nějaké ty Ochromující a Slzotvorné granáty vlevo-vpravo přidejte a kryti kouřem - vyrazte dovnitř - první přerušení je vaše a všichni uvnitř jsou už předem mrtví…
|