ZLEPŠOVÁNÍ OSOBNÍCH CHARAKTERISTIK
Žádný voják není dokonalý a vždy se najde nějaká část jeho osobnosti kterou by bylo dobré zlepšit.
Osobní vlastnosti a dovednosti se v zásadě zvyšují dvěma způsoby - buďto praxí (kdy je daná schopnost využívána - např. opravy věcí zvyšují úroveň Montér atd.) a nebo - tréninkem (s dobrým učitelem probíhá učení rychleji). Buď jak buď v obou případech má na rychlost zlepšování velký vliv Inteligence („Wisdom“) postavy (inteligentnější postavy se učí rychleji).
Nemá cenu uvažovat nad tím zda trénovat či netrénovat - samozřejmě že trénovat, otázkou však zůstává KDY. Tak například když necháváte nějakého člana týmu léčit, nebo se hojit a ostatní nemají nic jiného na práci (např. opravy) - nechte je trénovat. Proč mají jen tak postávat nebo posedávat kolem když mohou trénovat? Až dorazí do Meduny bude se jim to moc a moc hodit…
Trénuje-li voják sám, pak zvýšení úrovně schopnosti o 1 bod trvá přibližně 1 den do úrovně 45, kolem 2 dnů / bod do úrovně 60 a asi 10 dnů / bod do levelu 75. Trénuje-li vojáka učitel, který má vyšší úroveň než žák, trvá zvýšení o 1 bod asi 2 dny do úrovně 75. (Na nižších úrovních se tedy spíše vyplatí sólo trénink.) Nemám ověřeno zda je výcvik nějak možný i v úrovních nad 85.
Níže následuje výpis netréninkových aktivit při kterých se extra zlepšují dané vlastnosti a dovednosti postav:
[ Hbitost
| Inteligence
| Léčení
| Montér
| Obratnost
| Síla
| Trefování
| Vedení
| Výbušniny
| Zdraví ]
ZDRAVÍ („Health“) - Zlepšuje se v závislosti na počtu protivníků a bitev které voják zažil. To znamená, že při hře v těžší obtížnosti se zdraví utvrzuje rychleji. Zvýšení zdraví nemá nic společného s Inteligencí („Wisdom“) a s tím kolik nepřátel zabil. Závisí to čistě jen na zážitcích z bitev. Jakmile zdraví dosáhne 85, přestane prakticky růst.
Existuje také další méně bezpečný způsob jak osobě zvýšit zdraví. Nechte ji nejprve zranit (střelit, udeřit, probodnout) tak, aby se její aktuální zdraví snížilo alespoň o 2/3. Před tím než ji začnete léčit ji ještě chvilku nechte krvácet. Funguje tu podobný trik jako s přetížením pro zvýšení Síly (viz níže). Tuto choulostivou operaci nedoporučuji provádět v pozdější části hry, kdy jsou protivníci jednoduše příliš silní.
|
[ Na výběr ]
HBITOST („Agility“) - Zlepšuje se při častém používání módu utajení („Stealth Mode“) v tahovém módu (nepřítel je na dohled), přičemž velmi pomáhá vysoká inetligence. Zde je příklad:
V boji nechte svého vojáka dřepnout a aktivujte mu mód utajení. Dejme tomu, že má 20 akčních bodů - pak může urazit 5 čtverečků vzdálenosti (4×5 = 20). Za každých 500–600 časových jednotek (akč. bodů) vynaložených na přesun ve dřepu v módu utajení (nevím jak je to ve stoje či v leže) získá váš voják 1 bod Hbitosti („Agility“). To je 125–150 čtverečků vzdálenosti. Funguje to asi tak ve 4 případech z 5. Pamatujte však, že to musí být prováděno v tahovém módu.
Hbitost se také zvyšuje když zkoušíte běhat s aktivovaným módem utajení, čísla však pro toto neznám.
Významnou příležitostí pro použití tohoto způsobu je quest s Královnou Mutantů. Pocákejte tedy každého vojáka Elixírem a vyrazte do mutantích slují. Jakmile nějaký voják zpozoruje nějakého mutanta, hra se přepne do tahového módu. Od tohoto místa dále zachovávejte mód utajení a to až do doby než se dostanete ke Královně Mutantů (což znamená projít asi 5–6 map). Mutanti na vás nebudou útočit, protože vás nebudou cítit (Elixír přehluší lidský pach). Jen vykonání cesty zvýší Hbitost každého z vojáků nejméně o 4 body. (Zabitím královny ušetříte spoustu munice - po její smrti zbývající mutanti jednoduše uhynou.)
Pokud chcete Hbitost svých vojáků zvýšit opravdu radikálně, pak se s nimi začněte více pohybovat v blízkosti mutantů (asi s polovinou akčních bodů dojděte až těsně k nějakému z nich a pak za zbývající body popojděte o 2–3 políčka pryč) - vaše Hbitost bude rychle růst. Může se zvýšit o 1–2 body za každý jeden či dva tahy. Za méně než 30 minut mohou takto vaši vojáci mít Hbitost na 100!
Hbitost se také zvyšuje při následujícím:
- Když jste v módu reálného času a hledáte nepřátele a pak je uvidíte jako první, ustupte zpět za nějakou překážku - v mnoha případech se Hbitost o bod zvýší.
- Při uhnutí se kulkám, úderům, bodnutím a kousancům od lidožravých tygrů („Bloodcats“).
Někdy může její hodnotu zvyšovat bodání a mlácení protivníků, ale většinou údery zvyšují Sílu („Strength“) a bodání s nožem Obratnost („Dexterity“).
|
[ Na výběr ]
OBRATNOST („Dexterity“) – Její stav se zlepšuje když voják hodně využívá své ruce. To tedy například znamená když používá nože, rozdává rány (rychle může zvýšit pomocí krav, vran a dopravních prostředků), využívá své Bojové umění („Martial Arts“), opravuje věci, léčí, odminovává, otevírá dveře, prostřihává ploty a mnoho a mnoho dalšího…
Dobrou příležitostí jak tuto hodnotu zvýšit je opět quest s Královnou Mutantů - po té co postříkáte každého člena čety Elixírem, vyrazte dolů do dolů. (-: Tam zabíjejte mutanty jen tak pěstí a nožem. Pamatujte však, že mutanta musíte dorazit během jednoho kola. Když to nestihnete - počítejte s tím že na vás zaútočí. Strategie je tedy jednoduchá - nejprve je třeba s celým komandem ze všech stran obstoupit mutanta, pak 5 jeho členů na něj postupně útočí svými noži a pěstmi a zbývající šestý ho v konečném důsledku dorazí (zvuk střelby kupodivu zbývající mutanty nikterak nezneklidňuje). Ale pozor - jakmile nějaký mutant bude v dohledu, když likvidujete jeho kolegu - okamžitě zaútočí. (Mají skvělý čich, jinak ale jsou hluší, avšak také trochu vidí.)
|
[ Na výběr ]
SÍLA („Strength“) – Jde nahoru, když voják vleče věci které hmotnostně převyšují jeho limit (101% a víc). Zkuste tedy vojákovi naložit náklad nad 200% a nechte ho v módu utajení („Stealth Mode“) chvíli chodit kousek kolem nějaké budovy. Uvidíte sami.
Další možností jak lze bezpečně zvýšit sílu je opět quest likvidace Královny Mutantů. Postupuje dle instrukcí uvedených pro Obratnost („Dexterity“) a dosáhnete zvýšení síly také.
Rovněž - hodně používejte údery rukama (ač je to nehumánní opět k získání využijte krávy, dále vrány, protivníky…), rozkopávejte dveře, skříně… Občas se také zlepšuje při používání nožů.
|
[ Na výběr ]
INTELIGENCE („Wisdom“) – Je jediná vlastnost, která by se teoreticky neměla dát nijak zlepšit. (Každá osoba ji má vrozenou - když je někdo hloupý, pak by měl zůstat hlupákem až do konce života - to je ale smutné, že?) V JA2 však přesto existuje určitý speciální postup díky němuž lze Inteligenci zvýšit.
Začněte trénovat dovednost Výbušniny („Explosives“) pomocí aktivace / deaktivace min (TNT je příliš nebezpečné - s minou se voják do vzduchu jen tak nevyhodí).
VSUVKA: [Pokud má voják schopnost práce s výbušninami nulovou - nic už s ním nesvedete. Pokud ji má velmi nízkou - nechte ho vždy jen minu aktivovat - zpětně ji deaktivujte pomocí zkušenější osoby. Dovednost také roste, ale pomaleji. Až cvičený dosáhne alespoň 20, může už začít zkoušet sám miny i deaktivovat.]
Poté co vojákovy pyrotechnické schopnosti dosáhnou hodnoty 100, nechte ho nastavovat / deaktivovat TNT s detonátorem (občas to vybouchne, takže často ukládejte). Výbušniny jsou již maximalizovány - začne růst Inteligence („Wisdom“).
Osobně jsem takto trénoval několik mých vojáků a ještě než dosáhli 90 (začínali s výbušninami mezi 3–20 body) měli všichni získáno již několik bodů inteligence a mimoto si při tréninku také každý z nich zvýšil svůj zkušenostní Level nejméně o jeden stupeň!
Pozn: Uvědomte si, že každý další bod Inteligence vyžaduje provedení více aktivací / deaktivací.
Schopnost práce s výbušninami roste způsobem: 1 zkušenostní bod za 2–3 akce s minou (např. aktivace-deaktivace-aktivace = +1 Výbušniny), to platí až do 80, pak se růst trochu zpomalí. Celkově pro zvýšení dovednosti Výbušniny na 90 budete potřebovat méně než 15 minut reálného času.
|
[ Na výběr ]
VEDENÍ („Leadership“) - Chcete-li ho dané osobě zvýšit - nechte ji trénovat milice a hodně mluvit s nehráčskými postavami. Oproti jiným vlastnostem roste poměrně rychle.
|
[ Na výběr ]
TREFOVÁNÍ („Marksmanship“) - Pro zlepšení této dovednosti musíte hodně používat střelbu a vrhání. Střílet především na hlavy, celkově co nejméně mířit, střílet na cíle za hranicí efektivního dostřelu („Out of Range“) a cíle za hranicí dohledu („Out of Sight“) což zlepšuje dokonce ještě více. Všechny tyto výstřely mají malou pravděpodobnost zásahu, avšak když se tento povede - velmi to pomůže zlepšit schopnost Trefování („Marksmanship“). Růst této dovednosti také záleží na počtu vojákem zabitých protivníků.
Malý trik: proti velkým cílům, jako jsou lidožraví tygři („Bloodcats“) a mutanti („Bugs“), používejte nemířené výstřely. Na ně mířené výstřely příliš nepotřebujete. Jsou dost velcí, dokonce dostatečně velcí i na Iry nemířené výstřely. Když jsem čistil doupě lidožravých tygrů, nechal jsem samotnou Iru zabít asi 12 koček z asi 20 (v módu Expert). Získala za to 4 body schopnosti Trefování (z 67 na 71). Většinu času používala právě nemířené výstřely. Vím že měla dost nízkou schopnost trefování a že to také bylo důvodem proč pokročila tak rychle,… ale 4 body v jediné bitvě? To je opravdu hodně.
Obdobně si lze schopnost trefování zlepšit i na mutantech v dolech. Dejte svým vojákům tolik nábojů kolik jen unesou, navoňte je Elixírem a pošlete do napadeného dolu. Protože jsou takto pro mutanty nezjistitelní, můžete je nechat vždy z dálky nemířeně vystřelit - utéct, vystřelit - utéct (mutanti hluk výstřelu vždy zaregistrují a vyrazí k místu odkud ho uslyšeli)… Asi nejlépe se k tomuto účelu hodí pistole Beretta 92F (má malou časovou náročnost střelby a malý účinek) - na každý vystřílený zásobník (15 nábojů) takto průměrně připadlo zvýšení Trefování o 1 bod! Tak tedy lze schopnost Trefování zvýšit opravdu celkem velice rychle…
Když zapomenete na šperháky, páčidla a vyrážení dveří můžete Trefování zlepšovat také rozstřelováním zámků. Stojí to sice munici, ale je to jisté. Jen dejte pozor, abyste při tom nezasáhli spolubojovníky nebo civilisty.
|
[ Na výběr ]
MONTÉR („Mechanical“) - Zlepšuje se při opravách věcí, otvírání zámků a smontovávání předmětů z existujících součástí.
|
[ Na výběr ]
VÝBUŠNINY („Explosives“) – Tato dovednost se zvyšuje asi nejsnadněji. Stačí pokládat (nastavovat) a odstraňovat výbušniny. Tedy nejbezpečnější je, aby danou výbušninu (minu) student aktivoval, pak nějaký odborník na výbušniny deaktivoval, předal studentovi atd. Takto lze tuto dovednost zvyšovat opravdu rychle…
Verze upgradu 1.04 toto příliš rychlé zlepšování opravuje, avšak jen částečně - zpomalení nastane jen když danou výbušninu aktivuje a deaktivuje ta samá osoba, dvě osoby update neřeší. Takže - i proto používejte dvě osoby.
Poznámka: Osoby se schopností práce s výbušninami menší než 20 prakticky nejsou schopny deaktivovat ani výbušniny které sami aktivovaly.
Další informace o zvyšování této dovednosti - viz výše u Inteligence.
|
[ Na výběr ]
LÉČENÍ („Medical“) - Osobě se zvyšuje při poskytování první pomoci a tehdy když pracuje v doktorském módu.
|
[ Na výběr ]
OTÁZKA: Jak je to s tím zabíjením vran, k čemu to je dobré a jak se mohu dostat do jejich blízkosti abych je mohl udeřit či na ně zaútočit s nožem?
ODPOVĚĎ: Po té co vyčistíte sektor, počkejte tam asi den. Mrtvoly padlých začnou hnít, což přitahuje vrány. A vrány jsou cíl. Z počátku když jsem se k nim snažil přijít / přiběhnout tak vždy uletěly. Pak jsem se k nim zkusil připlížit s mým osobním vojákem který byl specialista na Plížení („Stealthy“) - pro toho se dostat do vzdálenosti na útok rukama už nebyl takový problém. Jeden úder a jedna vrána zemřela (stačila dokonce i jeho ubohá síla 60). Vypadá to, že zabíjení holýma rukama přináší vojákovi velké zkušenosti a zvyšuje rychle jeho schopnosti. Mému vojákovi se asi po 30 minutách mlácení vran zvýšily Obratnost („Dexterity“) a Síla („Strength“) - KAŽDÁ o 10 bodů. Zakopaný pes je tedy v tom že se k vránám musíte připlížit v módu utajení („Stealth mode“)…
|