Efektivní používání zbraní

Steyer AUG Tato stránka obsahuje informace, které pochází přímo od vývojářů Jagged Alliance 2, z firmy Sirtech Canada. Možná že právě zde najdete odpověď na otázku, která vás trápí.


Efektivní používání zbraní:  1)  DOSTŘEL

Část 1: „Out Of Range“

První otázka je jednoduchá: co je míněno termínem „Gun's Range“?
Na tuto jednoduchou otázku existuje stejně jednoduchá odpověď. Když voják vystřelí, jeho šance zasáhnout záleží především na „Marksmanship“, technickém stavu zbraně, podmínkách pro zamíření (zranění, únava…) a méně pak na mnoha dalších faktorech. V případě, že cíl je „Out of range“, je šance zasáhnout poloviční (po výpočtu pravděpodobnosti zásahu se vše dělí dvěmi).


Část 2: Konkrétní příklad

Mám lehký samopal MP5K a útočnou pušku Steyr AUG, a chci zasáhnout nepřítele, který je vzdálený 18 jednotek. Obě tyto zbraně jsou „In range“, pro kterou z nich se mám rozhodnout?
Odpověď je jednoduchá! Steyr AUG ti dává větší šanci zasáhnout. Vedle penalizace “Out of range” ja zde další přídavná penalizace zásahu v dostřelu zbraně, která se vykalkuluje podle následujícího vztahu (vyjde-li záporná hodnota, je ignorována):

[ (Vzdálenost cíle × 3 - dosah zbraně) / 1,7 ]

Pro uvažovanou vzdálenost 18, vypadá tedy výpočet takto:

MP5K: (18 × 3 - 20) / 1,7 = 20
AUG:    (18 × 3 - 50) / 1,7 = 2

To tedy pro MP5K znamená snížení pravděpodobnost zásahu o -20%. U AUG se snižuje jen o -2% - myslím, že tady není o čem přemýšlet!

Pro představu jsou níže uvedeny penalizace několika vybraných zbraní pro vzdálenost 26:

TYP ZBRANĚDOSAHPENALIZACE              
Glock 18 *12-38%
MP5K *20-34%
G4130-28%
Steyr AUG50-16%
M2480  0%
*U těchto zbraní se ještě navíc snižuje pravděpodobnost zásahu na polovinu, protože jsou „Out of range“.


Část 3: Jenom takhle?

Domníval jsem se, že „Sniper Scope“ redukuje penalizaci za vzdálenost, ale teď to vypadá, že instalace „Sniper Scope“ na sniperskou zbraň nepřináší žádné výhody.
Říkal jsem snad, že penalizace při výstřelu je penalizací JEN a POUZE kvůli vzdálenosti?




Efektivní používání zbraní:  2)  PENALIZACE - ZRAKOVÁ VIDITELNOST

Penalizace kvůli zrakové viditelnosti
Jedná se o penalizaci zásahu cíle. Odvíjí se od zrakové viditelnosti mezi střelcem a cílem (tato penalizace tedy není ovlivněna použitou zbraní).

Ve dne je za každý čtvereček vzdálenosti nad 5 penalizace zásahu 2%. To například znamená, že při výstřelu ve dne na cíl vzdálený 25 jednotek (čtverečků) je zraková penalizace (20-5)×2% = 40%.

Penalizace pro střelbu na hlavu a na nohy je založena na zrakovém dosahu a je: -3% resp. -1% za každý čtvereček.

V noci je zrakový dosah snížen. Jestliže je maximální viditelnost na polovině normální, pak se každý čtvereček mezi střelcem a cílem počítá, pro účely penalizace, jako dva.




Efektivní používání zbraní:  3)  RŮZNÉ DALŠÍ PENALIZACE - ODPOVĚDI

Otázka A):  Skrčený a ležící nepřítel

Jaký je rozdíl v penalizaci při střelbě na nepřítele stojícího a skrčeného? A jak je to když nepřítel leží?
Když střílíte na skrčeného nepřítele, dostáváte až -20% penalizaci k zásahu a při střelbě na cíl ležící pak až -40%. Co se týče vzdálenosti cíle - do vzdálenosti 5 je penalizace 0; za každý další čtvereček vzdálenosti roste o -3% až do dosažení maximální hodnoty. To např. znamená že zásah skrčeného či ležícího nepřítele je ve vzdálenosti 10 penalizován -15%; naproti tomu ve vzdálenosti 15 je penalizace u skrčeného nepřítele již „maximalizována “na -20%, ale penalizace pro střelbu na nepřítele ležícího se ještě dále zvýší až na 30%.


Otázka B):  Technický stav zbraně

Jak se technický stav zbraně projevuje na možnosti zásahu?
Když je vojákova dovednost Trefování („Marksmanship“) větší než technický stav jeho zbraně, pak je jeho základní šance zásahu snížena o polovinu rozdílu mezi těmito dvěma hodnotami. Například když Sidney (s Trefováním 92) střílí s Coltem .45 s technickým stavem 60, pak je jeho efektivní Trefování pro další výpočty jen (92+60)/2, neboli 76.


Otázka C):  Zraněný či zasažený střelec

Je vojákova šance zasáhnout nějak ovlivněna tím že byl předtím zasažen či dokonce zraněn?
Samozřejmě. Ve hře existuje určitá skrytá „šoková“ hodnota, která každou postavu penalizuje o -5% za bod. Šoková veličina zásahu se rovná 1/10 ztráty zdraví plus 1/20 ztráty energie. Takže zásah který osobě ubere 10 bodů zdraví a 20 bodů energie znamená obdržení 2 šokových bodů.
Každý šok časem přirozeně odeznívá - každým dalším tahem se snižuje hodnota šokové veličiny na polovinu.

Po zásahu se tedy sníží hodnota energie a většinou i zdraví. Zráta energie může šanci zásahu redukovat až o 50% (pokud energii ztratí všechnu, je i možnost zásahu nulová…, ačkoliv - tou dobou je daná osoba již stejně v bezvědomí). Tato penalizace je redukována velikostí Obratnosti („Dexterity“). Osoba s Obratností 100 ztratí pouze 1/10 této penalizace.
Aktuální zranění může snížit šanci zásahu až o -66%, kde jako kompenzační faktor působí zkušenostní level postavy (osoby s levelem 9 by například dostaly jen 20% z této penalizace). Ošetřená zranění penalizují polovinou hodnoty zranění neošetřených.




Efektivní používání zbraní:  4)  PŘÍDAVNÁ ZAŘÍZENÍ

Přídavná zařízení zbraní -  A) SNÍMATELNÁ

Puškohled („Sniper Scope“)
Odstřelovačský dalekohled snižuje zrakovou penalizaci o 20% za každou časovou jednotku vyčleněnou na zamíření. Vlastnění tohoto puškohledu je nutností například v případech kdy chcete trefit někoho do hlavy na dlouhou vzdálenost.

Laserový zaměřovač („Laser Scope“)
Laserový zaměřovač zajišťuje jednoduše a hladce 20% bonus k zásahu. Stejný bonus tedy získává i samotná “Rocket rifle“, neboť ta má laserový zaměřovač již zabudován.

Nožičky („Bipod“)
Podstavné nožičky dávají +10% bonus pro zásah v případech kdy střelec leží.

Tlumič („Silencer“)
Tlumí zvuky výstřelů. Je však třeba mít na paměti, že s velikostí poškození tlumiče klesá i jeho schopnost tlumit hluk výstřelů zbraně ke které je připojen.

Směrovač broků („Duckbill“)
Brokovnice s tímto směrovačem broků dovede vystřelit broky s převládajícím horizontálním rozptylem (na místo rozptylu kruhového). Zefektivňuje střelbu na delší vzdálenosti (pro krátké vzdálenosti má toto zařízení malý význam).

Vrhač granátů Talon („Talon Grenade Launcher“)
Abyste mohli používat podvěšený vrhač granátů, je nutné jej nejprve připojit na zbraň a poté nabít granátem. Při přepínání se mění módy takovéto zbraně (klávesa „B“, nebo ikona na panelu inventáře) takto: (1×)-jdnotlivý výstřel, (2×)-výstřel dávkou a (3×)-vrh granátu vrhačem granátů.
(Výh): - vrh granátu z každé pozice (není nutné vstát); - v porovnání s klasickým hodem je potřeba méně času.
(Nev): - dlouhá doba potřebná pro nabíjení; - určitá minimální vzdálenost vrhu (nelze jen tak pustit ze střechy dolů); - váha vrhače a granátů; - zbraň s vrhačem nemůže mít podstavné nožičky.


Přídavná zařízení zbraní -  B) NESNÍMATELNÁ

Hlavňový nástavec („Gun Barrel Extender“)
Tento prodlužovač hlavně dává dodatečně navíc 10 jednotek vzdálenosti (čtverečků), je-li jeho stav 100%. Při každém výstřelu se však zhoršuje jeho technický stav (na zbrani je připevněn pouze lepidlem a lepicí páskou) a v případě, že není včas opraven, může při výstřelu i odpadnout. Pro takovýto výstřel je pak trefa penalizována 30%.

Pružinové táhlo („Rod And Spring“)
Pružinové táhlo (péro nahrazující západku) snižuje o 1/6 časovou náročnost střelby. To znamená že na výstřel, na který je normálně potřeba 10 časových jednotek, vyžaduje stejná zbraň s tímto zařízením jednotek jen 8. (Podíl se vždy zaokrouhluje dolů.)
Pružinové táhlo také ve stejné šíři redukuje časovou náročnost dávkové střelby. Tam snižuje náročnost na střelu alespoň o 1 časovou jednotku, avšak vždy tak aby celková časová náročnost dávky nebyla menší než 3 časové jednotky.

POZOR: montáž těchto dvou zařízení na zbraň představuje její trvalou modifikaci. Pouhou demontáží nelze zbraň uvést do původního stavu!


Používání poškozených přídavných zařízení
Používání poškozených (výše popsaných) přídavných zařízení zbraní sebou většinou přináší jen jednoduché snížení výšky dosahovaných bonusů. Penalizován je avšak například zásah s těžce poškozeným laserovým zaměřovačem (vlivem porušení souososti způsobí laserový zaměřovač znepřesnění střelby).




Efektivní používání zbraní:  5)  PŘÍKLADY VÝPOČTŮ PENALIZACÍ A BONUSŮ

Příklad 1:   Je den a Scope střílí s pistolí Glock 17 na nepřítele vzdáleného 15 čtverečků, přičemž na míření použila 4 akční body.

Scope - dovednost Trefování („Marksmanship“): 99  
Použila 4 akční body na zamíření: +40     [3×10]
Zraková penalizace pro vzdálenost 15: -20     (-2% k zásahu za každý čtvereček nad 5)
Pen. za ef. dostřel zbraně (zbraň má ef. dostř. 12): -19     [(13-15×3) / 1,7]
MEZISOUČET: 100  
Zohlednění střelby za efektivní dostřel:   / 2  
CELKEM: 50  


Příklad 2:   Obdobná situace; Scope střílí dávkou se samopalem MP5K na stejný cíl. (Střílí sice v mezích efektivního dostřelu své zbraně, ale protože střílí dávkou - nemůže uplatnit bonus za zamíření.)

Scope - dovednost Trefování („Marksmanship“): 99  
Zraková penalizace pro vzdálenost 15: -20     (-2% k zásahu za každý čtvereček nad 5)
Pen. za ef. dostřel zbraně (zbraň má ef. dostř. 20): -14     (20-15×3) / 1,7
CELKEM - šance pro první výstřel: 65  
Šance pro druhý výstřel: 58     (-8 × 1)
Šance pro třetí výstřel: 50     (-8 × 2)
Šance pro čtvrtý výstřel: 42     (-8 × 3)
Šance pro pátý výstřel: 34     (-8 × 4)


Příklad 3:   Scope střílí ve dne, bez míření s Dragunovem (s namontovaným Pus`kohledem („Sniper Scope“) a Laserovým zaměřovačem („Laser Scope“)) na hlavu nepřítele stojícího ve vzdálenosti 26.

Scope - dovednost Trefování („Marksmanship“): 99  
Pen. za ef. dostřel zbraně (zbraň má ef. dostř. 75): -1     [(75-26×3)/1,7]
Zraková penalizace pro vzdálenost 26: -42     (-2% k zásahu za každý čtvereček nad 5)
Penalizace za střelbu na hlavu: -72     (-3% za každý čtvereček vzdálenosti, ×26)
Bonus za Laserový zaměřovač („Laser Scope“): +20  
CELKEM: 4  


Příklad 4:   Stejná situace, další tah. Scope používá 3 akční body na zamíření a opět střílí. Protože použila 3 body na zamíření, snižuje se díky namontovanému Puškohledu („Sniper Scope“) její zraková penalizace pro tento výstřel o 60% (z 26 na 10).

Scope - dovednost Trefování („Marksmanship“): 99  
Použila 4 akční body na zamíření: +30     [3×10]
Bonus za střelbu na stejný cíl jako posledně: +10  
Pen. za ef. dostřel zbraně (zbraň má ef. dostř. 75): -1     (75-26×3)/1,7
Zraková penalizace pro vzdálenost 10 (26 -60%): -10     (-2% k zásahu za každý čtvereček nad 5)
Penalizace za střelbu na hlavu: -30     (-3% za každý čtvereček vzdálenosti, ×10)
Bonus za Laserový zaměřovač („Laser Scope“): +20  
CELKEM: 118     (maximalizováno na 99)




Efektivní používání zbraní:  6)  KALKULÁTOR ŠANCÍ ZÁSAHŮ

 CHARAKTERISTIKY STŘELCE         PŘÍSLUŠENSTVÍ ZBRANĚ 
 Stupeň dovednosti „Trefování“ (0–100):    Odstřelovačský puškohled
 Vzdálenost od nepřítele (cíle):   Laserový zaměřovač
 Stupeň zamíření (p. tlač. myši 0–4×):    Nožičky a střelba vleže
 Střílí zbraní:      Tlumič
      Směrovač broků
   . . . s efektivním dostřelem:     Talon
    POZICE CÍLE
    Stojící Skrčený Ležící 
PRAVDĚPODOBNOST ZÁSAHU:     HLAVA TĚLO NOHY
Den:  
Noc:  
Jádro tohoto kalkulátoru zásahů sestavil Steng coby javascript (v originále ho můžete nalézt na jeho stránkách). Vstupy později „zkomfortnil“ Terrior, po kterém to ještě předělal P@vouk, který odchytal několik „bugů“, zintuitivnil ovládání a spáchal design…
Výpočty pravděpodobností zásahů jsou založeny na příkladech které zveřejnili programátoři Sir-Techu (viz výše).
Odchylky mezi výsledky příkladů a výsledky kalkulátoru jsou dány hlavně tím že kalkulátor zaokrouhluje až v posledním kroku zatímco výpočty v příkladech se zaokrouhlují vícekrát (celkově jsou rozdíly výsledků kolem 1–3%), větší odchylky lze vysvětlit nepřesnostmi v příkladech Sir-Techů (jako např. že 26 × 3 = 72).
Další odchylky od herní reality mohou vznikat u zbraní s horším technickým stavem (Sir-Techové nezveřejnili jak se stav zbraně matematicky projeví na pravděpodobnosti zásahu) a pak také při střelbě na různě velké cíle (jak se mění pravděpodobnosti při střelbě na tygry či mutanty nebylo dosud též zveřejněno) a také kalkulátor neuvažuje penalizaci při různě velkých zraněních střelce.

POZNÁMKA 1: Pokud vás zarazilo že puškohled zdánlivě nemá vliv na výsledek, uvědomte si že jeho vliv se může projevit jen tehdy když ho voják používá (tzn. když střílí mířeně - tj. zamíření = 1–4).

POZNÁMKA 2: Needitovatelné zaškrtnutí Laserového zaměřovače u Rocket Rifle a Auto Rocket Rifle vyjadřuje to že ho mají tyto zbraně již zabudovaný - nelze ho tedy přimontovat ani odmontovat.